Barnprogram som Bästa program? Varför inte?

Tre reportrar från REA.

Barnprogram kan vara bäst

Alltid när jag berättar att jag arbetar med barnprogram säger folk ”KUL!”. Och visst, det är kul. Men det är ett jobb också. Som vilket som helst. Det kräver precision, uthållighet och kompetens på alla möjliga plan. Men det finns en tendens att tänka att alla som jobbar med barn på ett eller annat sätt är liksom halvvägs till att själva vara färdiga. Det kan ju vara en smula förvirrande, särskilt som många som arbetar med barnprogram faktiskt inte kan tänka sig att göra just något annat. För det känns viktigt och givande att arbeta med dessa målgrupper.

Men då kommer överraskningarna ibland.

Bland SVT:s program kan du nominera barnprogram till Bästa program i tv-priset Kristallen. Jag har lagt min röst på REA (SVT), programmet som jag var producent för och ett tiotal andra vuxna också jobbade med, bakom de 31 reportrarna som alla var under 13 år. Det är hedrande på ett nästan fånigt sätt att ett program som inte går ut på att underhålla så mycket som att inspirera till kritiskt tänkande kan nomineras till Kristallen. Det känns alldeles extra skönt faktiskt, att man kan det. Oavsett hur det går. Jag säger inte att ni ska göra som jag, bara att det vore ju alldeles chockerande roligt! Skicka gärna runt och så ser vi hur det går! Why not liksom! Barnprogram är kul. Absolut. Nominera bästa program från SVT (UPDATE: Omröstningen stängdes 26 augusti och Mästarnas Mästare blev nominerat som Bästa program)

  1. Heja REA!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

