Så stavar vi diktatorns namn!

Libyens diktator har många stavningar

Khadaffi eller Gadaffi?

 

 

 

Jag hittade en gammal Facebook-status där jag skrev ut en hel massa stavningar på den libyska diktatorns namn. Märkte att jag saknade den enkla ”Kadaffi” och några till. Källan till den här listan minns jag inte såväl, men jag tror att Cherin Awad vad en av bidragsgivarna.

 

Till syvende och sist handlar det väl om att det inte är samma skriftspråk, men konsekvent stavning i svenska medier (eller åtminstone bland enstaka reportrar) vore ju bra mycket skönare än att alla har sin ”egen”.

 

Muammar Qaddafi

Muammar Kaddafi
Muammar Qadhafi
Muammar Gadafi
Mu’ammar al-Qadafi
Moamar al-Gaddafi
Mu’ammar Al Qathafi
Muammar Al Qathafi
Mo’ammar el-Gadhafi
Muammar al-Qadhafi
Mu’ammar Qadafi
Moamar Gaddafi
Mu’ammar Qadhdhafi
Muammar Khaddafi
Muammar al-Khaddafi
Muammar Ghaddafi
Muamar Kaddafi
Mohammer Q’udafi
Muammar Gheddafi
Muamar Al-Kaddafi
Moammar Khadafy
Moammar Qudhafi
Mu’ammar al-Qaddafi

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

