Om ”Nobody canna cross it” av en blödig jävel

Kalla mig finkänslig eller kanske PK eller mesig eller vad fan som helst.

Det är ofta såhär med Youtube-klipp. Och för mig är det inte helt okomplicerat. Det är en slags mobb som far över världen. Och den det gäller, ja hen skrattar vi åt. ÅT.

Nyligen snubblade jag över Nobody Canna Cross It-videon, musiklagd av DJ Powa som min favoritartist M.I.A. nu samarbetar med. Jag har i några dagar älskat klippet, där producenten med hjälp av Fruity Loops klippt upp och musiklagt Clifton Browns hårda dialektala uttryck och skapat en låt. En helt fantastisk hyllning till Jamaica har det blivit. På något sätt.

Men så rotar jag lite vidare, och kollar på relaterade klipp och hittar en annan historia. Den jag ofta glömmer när det tar fart. Den här gången visste jag att det var en översvämning och problem för lokalbefolkningen, men så uppföljningen i jamaicanska medier.

Ungefär den här formen har Youtube-sensationer rätt ofta, en slags dramaturgisk regel. Och det kan vara värt att tänka på…

1. KUL. http://youtu.be/ruq-xR0jUCE

2. Förklaring. http://youtu.be/BJMILrJN5PM

3. AJ FAN. http://youtu.be/O13UzMTn-0o

Kanske är jag blödig. Jag skiter i det, men även om DJ Powa haft kul så tycker jag inte att klippet är lika roligt längre. Nej. Jag tycker inte det. Jag gillar Clifton Brown mer. Och vill inte skratta åt honom mer. Men låten, ja den blev bra.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

