Barnens Extrema Ögonblick

I år pågår något av mina mer spännande projekt på länge. När jag berättade om det för en dokumentärchef på HBO fick jag reaktionen ”VA?! Gör barn sånt?!”. Och det gör de ju, det vet vi.

I dessa tider av Pisa-mätningar och betyg från mellanstadieåldern känns det fint att också kunna visa på barns kompetenser och hylla deras inställning i livet. Det är en idé som jag jobbat på under flera år och som tagit flera vägar fram till att bli en hyllning till barn och ungas kompetens, driv och – jag hatar att använda uttrycket men hittar ingen bra synonym – rådighet.

För en del handlar det om en envishet och vilja av stål, som för Felicia som blev påkörd av en bil och förlorade båda benen i olyckan. Nu rider hon igen. För andra handlar det om snabba beslut och minnen från det förflutna, som för Olle i björnidet, som med sin kompis Oskar kämpade för sitt liv och gjorde allt för att ta sig ut, men oturen och naturen var en stark motståndare.

Ingen hade berättat för Olle hur man gör om man hamnar i björnidet.

Olle hamnade i ett björnide, hur överlever man det?
(Foto: Jon Jogensjö/SVT)

Det handlar om barn och unga som när de minst anar det råkar ut för det där som ingen berättat för dem kan ske, och hur de sedan tar sig ur det hela. De träffar programledaren Louise Fornander och tittar mer på vad som hände och hur det kunde bli så.

En del av historierna vi berättar har passerat medierna ett varv, men det finns nya saker att berätta, och frågor som aldrig blev ställda. Det sker sådant här hela tiden, och Sverige är inget stort land men många av oss känner någon. Extrema Ögonblick sker runt omkring oss, i vår närmiljö.

Därför ber jag också er om hjälp, ni är ju många fler än jag och redaktionen jag jobbar med.

Känner ni någon som är/var kring 10-15 år som varit med om ett sådant där ögonblick? Vill ni berätta om den händelsen? Skriv till mig! mattias.barsk (at) svt.se

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

